maanantai 5. maaliskuuta 2012

Jarruremonttia

Nyt muutamana päivänä on tullut pieniä motivaation puuskia, jotka toivottavasti edesauttavat projektin valmistumista. Tosin tallin oven edestä on saanut lykkiä pahimmillaan lähes puolimetriä lunta pois, jotta sisään pääsisi. (Kivasti meinaan tuuli painaa siihen lunta.)

Kun sitten sisälle talliin pääsin, niin aloitinpa ensitöikseni korjaamaan viallista jarrusatulaa.

Jarrusatula
 Oli jo aikakin , meinaan oli tiivisteet sen verran huonossa kunnossa, että joutui käyttämään paineilmaa, jotta sai männät ulos. Normaalilla tavalla (jarrun pumppaamisella, ne liikkuivat vain edestakas. Viallinen tiiviste esti männän ulostulon)   

Vähän heikossa kunnossa oleva tiiviste.



Paineilmaa ilmausruuvin aukosta sisään ja toimii... Tosin ensimmäinen mäntä lensi 2 metriä matolle asti. Toinen sitten ihan muovipussiin.
Sen verran heikossa kunnossa jarrusatulat ovat, että luovuin mekaanisesta puhdistuksesta harjoilla yms. Vien satulat suosiolla lasikuulapuhallukseen, tulee sitten puhdas pinta joka on helppo maalata.

Pientä korroosiota havaittavissa. Irtomönjä on tiivisteurassa ollutta hapettumaa

Kun otin jarrusatulat pois, niin hämmästyksekseni huomasin, että jarrupalat olivat kawasakin tekemät orginaali palat. No vaikka olen aiemmin maininnut, ettei mua enää oikein yllätä tän vehkeen suhteen oikein mikään, niin silti pääsin taas hämmästymään.
Jarrupalathan ovat luonnollisesti parina. Painaen molemmin puolin jarrulevyä. Tässä pyörässä niitä oli tasan 1 per puoli, ulomman jarrupalan virkaa toimitti nääs jarrumäntä. Onni onnettomuudessa, se jarruremonttiin pakottanut tiivistekumi pakotti tarkastelmaan jarruja vähän tarkemmin.

En oikein tiedä mitä edellinen omistaja on ajatellut kun se tän möi? Laittoiko vahingon kiertämään vai muuten vaan ei ymmärtänyt moottoripyöristä mitään... No ihan sama, kuntoonhan tämä laitetaan nyt keväällä tai myöhemmin...

Uhka keväiselle valmistumiselle on jo ihan ellun takana. Mikäs kiilusilmä sitä nyt väijyy?


3 kommenttia:

  1. You have a great blog. I'm the owner of a 1986 ZL600 and I'm in the middle of a frame up refresh of the whole bike. I really enjoy the ZL1000. Keep posting those photos. I agree with you, sometimes motivation to get working is hard to come by after a full week of work! Much good luck with your ZL1000!

    VastaaPoista
  2. "Jarrupalathan ovat luonnollisesti parina. Painaen molemmin puolin jarrulevyä. Tässä pyörässä niitä oli tasan 1 per puoli, ulomman jarrupalan virkaa toimitti nääs jarrumäntä. Onni onnettomuudessa, se jarruremonttiin pakottanut tiivistekumi pakotti tarkastelmaan jarruja vähän tarkemmin."

    Ei kukaan aiempi omistaja ole jarrupaloja noin asetellut. Ihan menee omaan piikkiin. Jälkeen päin muistin, että laitoin jarrupalat juuri näin, jotta ne säilyisivät jotakuinkin tallessa, kun tallia muutin. Joten nyt meni haukku väärään suuntaan.

    VastaaPoista
  3. Jostain kumman syystä tämä oli jäännyt "luonnos" -tilaan. Ja siten ollut hetken pois näkyvistä.
    Osui vaan silmään, kun tarkastelin hiukan tätä blogiani, joka ikävä kyllä on ikävästi kesken. Aika ja rahat on menneet aikas tarkasti tuon kiilusilmän rakenteluun ja sillä kisaamiseen.

    VastaaPoista