maanantai 16. tammikuuta 2012

Project 40

Kes Lok 27, 2010 1:03:54


Nyt rupeaa jo marraskuu lähestymään ja muuttokin on pääsäntöisesti ohitse. Projekti lepää vanhempieni tallissa ja odottelee isompia tiloja.
Mutta nyt on hiukan päivitettävä missä kohtaa projektissa edetään.
Serkkuni Lare kuittasi lievästi tästä "blogin"päivitystiheydestä, kun kävin moikkaamassa häntä duunipaikalla... Siis joutuu varmaankin tehdä asialle jotain.

Eli tässä hiukan tarinaa missä vaiheessa homma etenee.

Joitain uusia osia on tullut tilattua ja ebayta surffattu ahkerasti.
Muutama moka on tullut todettua tilausten yhteydessä ja siitä ikävästi opittu.
Esim. Tilasin oikeanpuolen tankin merkin, koskapa tankki menee jossain vaiheessa maalaukseen... OK,nyt mulla on uusi tankin merkki tulossa ja tankkiin liitettynä se näyttää hienolta... Mutta vasemman puolen tankin merkki on edelleen orggis. Koskapa osat tulevat sieltä, mistä niitä vielä löytyy (usa), niin samaan postimaksuun olisi kannattanut tilata se kohtuu hintainen vasen merkkikin... Ja tuo esimerkki ei ole ainoa mikä on opettanut.

Ja kuten aiemmin olen maininnut niistä "purkka"-virityksistä, niin seuraavat kuvat kertovat aikas paljon.


Jaahas... Mikäs viritelmä tämä oikein on? Jotain rypistynyttä eristysnauhaa?



Kuva kateissa.

 
Ja tämä paljastui erkan poiston jälkeen... No haljennut kumitulppa kaasuttimen alipainenipan päältä... Eli voisi hiukan kuvitella, että seokset ainakin tuon kaasarin osalta ovat ollet hiukan metsässä, on varmaan hiukan mennyt ilmaa "väärältä" puolelta koneeseen.


Koskapa kyseessä on ihan toimiva väliaikaisratkaisu (Siis jos olisi kunnollinen, eikä löysä), niin päädiyn tekemään samanlaisen "viritelmän"...Omasta mielestä ainakin siistimmän ja tiukemman tuunauksen, ainakin siihen asti kunnes korvaava osa saapuu. (Ja senhän mä unohdin tietty tilata)


(päivitän, nyt 11.2.2013, kun korjaan tätä blogia kuvien suhteen... Paska kuvapalvelu meni maksulliseksi, kuvat katos... Niin asensin tulpan pari päivää sitten)



Seuraava KUNNON viritelmä löytyikin sitten syylärinkorkin alta olevasta mötikästä.


Eli kuvassa on jonkinlainen anturi, johonka on tökätty kuparinaula (sentäs kupari) pystyyn ja siihen liitetty poikki mennyt anturin johto ympärille.
Ei hitto, olisi edes "korjaaja" juottanut johdon siihen naulaan kiinni.
liittyyköhän se tähän seuraavaan kuvaan?


Tässä olisi tarjolla patenttiratkaisu flektin pakko-ohjaukseen.
Edellinen omistaja manasi, kun peli keittää välillä, niin ohjasi tarvittaessa pakosti ilman relettä jäähdyttimen tuuletinta. Siksi siis keinukytkin.

Luulin itsekin, että anturi ja puuttunut flektin rele (orggis viallinen?) olisivat syypäitä keittämiseen.
Aikani tutkiskeltuani sähkökarttaa ja nettiä, niin yleisin syy eliminaattorin keittämiseen on viallinen syylarin korkki. Anturi on vain +120C ylikuumenisen merkkivalon anturi (eli ei elintärkeä). Rele ohjaa +110C:ssä flektin päälle. Ja sen anturi on muualla.
Tähän anturiin liittyy yksi näistä "tilausmokista".
Kyttäsin aikani yhdellä myyjällä olevaa orggis osaa, mutten kuitenkaan raaskinut sitä tilata, koska en ollut tehnyt osalistausta valmiiksi.
Yhtenä päivänä ko. osa oli myyty ja mä leuka lattiassa manaan omaa hitauttani.
Eli taas google töihin, löytyi 2 varteenotettavaa toimittajaa, joilta tarvittava osa löytyisi. Valkkasin sitten sen, jolta löytyi kaikki tarvittavat osat ja anturikin oli huimat 7 dollaria halvempi, kuin toiselta jolta ei siis löytynyt muita osia.
Päätin sitten tilata koko mällin tarvittavia osia samalta toimittajalta. Siinä vaiheessa kun tuli luottokortin vinguttamisen hetki, katsoin toimituskuluja.
Ne olivat karkeasti ottaen 1/3 osa koko tilauksen arvosta... Ei helvetti, lähes 150 dollaria muutamasta osasta. Siinä sitten vähentelin osia tilauksesta ja tutkailin pajonko ne vaikuttaa tilauksen arvoon. kun lopuksi oli jäljellä vain anturi, niin vaikutus rahtikuluhin oli about -30 taalaa... 


Siinä vaiheessa oli helppo ratkaisu tilata se 74 taalan osa siltä firmalta jolta löytyi vain se osa. Postikulut kirjekuorelle oli alle 3 dollaria.
Ja ihan vinkkinä muille tilaajille. Vaikkapa nettisivuilla ei mitään mainita, niin osat kannattaa tilat siihen osoitteeseen, johon ilmoittaa luottokortin.
Ihan järkeenkäypä ratkaisu, mutta minä rehellisenä miehenä laiton uuden osoitteen ja vanhan kortin osoitteen oikein... Ja sitten ihmettelin, kun osaa ei voi maksaa.


Sinäsä pöhköä, että sivustolla on kumminkin mahdollisuus eri osoitteisiin; laskutus- ja toimitusosoitteisiin.
Yo. ongelma osittain ratkaistu, eli siirrytään seuraavaan.


Kuvan alemmassa ympyrässä näkyy ongelmista helpompi ja ylempi ympyrä kiinnittää huomiota kaarevaan muotoon muovissa.
Kyseinen kuva on ilmansuodattimenkotelon vasemmasta päädystä. Siitä päädystä laitetaan suodatin paikoilleen, jolloin se tuketuu tiukasti kotelon "välikattoon" pitäen yläosan puhtaana (puhdaspuoli)
Kuvassa näkyy myöskin oikealla likaisen ilman tuloaukko suodatinkoteloon. (hiukan heikosti ruuvin vastakappaleen takana.)
Alempi ympyrä näyttää pienen raon "ilmaputken jalan" ja kotelon välissä. Sitä kautta kawasaki kierrättää pakokaasuja takaisin imupuolen puhtaalle puolelle. Ikävä kyllä se haukkaa mukaansa myöskin likaista ilmaa raosta suoraan koneeseen.

Tässä selventävä kuva tuloilman puolelta... Nätti rako paskaisen ilman kulkeutua suoraan koneeseen ohi suodattimen.


Ja sama probleema nähtynä kaasuttimen puolelta.


Kokenut asentaja osan nähtyään totesi, että: "ei ne kawasakin vanhat venttiiliongelmat välttämättä johtuneet pelkästään huonoista venttiileistä"
Eli voisin kuivtella, että osana syytä voisi olla myöskin muovien materiaalit, kuin noin muotonsa menettävät.

Ja tässä korjaus.



Lare leikkaisi mulle parit rosterilevyt, jotka maalasin ja laitoin 6mm pulteilla tukemaan koteloa js vetämään "välikaton" muotoonsa.


Tässä kuvassa näkyy myöskin tuon saastehässäkän putken korjaus.
Eli kiristin osan vain tiukkaan pultin avulla.

Vaikkakin vastoinkäymisiä on tullut eteen, niin siliti tämä projekti on kannattava, varsinkin kun itselle tekee. Moni voisi olla erimieltä.
Ehkäpä minäkin, kun koneen 2011-12 talvena pistän osiin. Meinaan tässä oli esillä tähän astiset yllätykset... Mitä yllätyksiä sitten koneesta löytyy, sen aika näyttää.

Kuten todettu näillä korteilla jatketaan. Vain aikataulu muuttui, eli tarkoitus oli ajaa tänä kesänä ja nyt tulevana talvena pata auki. Ei onnistunut... Homma siirtyi siis vuodella eteenpäin.
Eli tänä talvena ulkonäkö ja ajettavuus kuntoon ja vuoden päästä kone.
Takarajakin on ja se on 2012 ajokauden alku.
Siihen liittyen tämäkin nimeton projekti sai nimen.. Project 40.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti