maanantai 16. tammikuuta 2012

Öljynvaihtoa

Per Tou 21, 2010 22:45:02





Kesä tulee ei voi mitään, en ole koeajon jälkeen kerennyt ajamaan metriäkään uudella hankinnalla... Kiirettä töissä, eikä ole vieläkään tallia tiedossa.

Jotain sentäs sain aikaiseksi.
Vaihdoin koneeseen öljyt.
Öljyksi valikoitui Motul 3000 (mineraali) jota nyt sattui 4 litran lekassa tallissa olemaan avaamattomassa purkissa.
Filtteri onkin sitten Kawasaki OEM -tavaraa. Eli paperinen öljynsuodatin, joka tulee sitten omaan "poteroon" öljypohjassa.


Valutin vanhat öljyt pois, niin ulos tuli mustaakin mustemmat öljyt.

"Jos sanon, ett öljy on mustaa
se on niin mustaa kun tahdon sen olevan ja
jos sanon, ett moottori ei pyöri
se ei silloin pyöri, jumalauta
suustani syljen tätä totuutta
saan sen maistumaan puulta ja suultani
luetaan taas Kawasakin historiaa"


(Oli taas näkööjään jäänyt tappokytkin päälle, kun kone ei pyöri)

Vaikkakin moni vannoo Delvacin erinomaiseen hinta/laatusuhteeseen, niin en viitsinyt laittaa ns. peseviä öljyjä vanhaan pataan. Suurimpana pelkona on, että ölppä irroittaa paskaa vähän liikaakin ja estää öljyn voitelemisen oikeissa paikoissa. Vähän huonoa säästöä silloin.

Yllätys nro 1. 


 
Kun valutin öljyt pois ja otin öljyfilsun kannen pois, niin ensimmäisenä vastaan tuli aivan väärä osa.

Usein käy niin, että kun öljy filtteri poistetaan, niin samalla saattaa lentää roskiin prikka (92022), joka estää filsua puristavaa jousta (92081) painumasta suodatinta (52020 )vasten. Eli joku edellisistä asentajajista oli sitten laittanut "kupin"(13169) pirkan tilalle.
Eli öljy on sitten ollut kohtuullisen hyvin keräytynyt tuon kupin sisälle. Kuten kuvasta huomaa, niin osat ovat olleet väärässä järjestyksessä suodattimen ympärillä.
Mielenkintoista...



Yllätys nro 2.
Siinä kun kiireessäni töiden lomassa valuttelin öljyjä koneeseen, niin katsoin, että koneessa on stanssattu kylkeen 3,7 litraa.
valuttelin öljyjä koneeseen kun yht´äkkiä tuli tuli epäilys, että nyt on jotain mätää. Siihen loppui öljyn kaato. Lopetin kun koneessa oli 3 litraa kaadettu sisään. Tuli mieleen, että tässähän on lähestulkoon sama kone kuin 900 GPZ:ssa. Ja siinä on varmasti pienempi öljymäärä.
Olihan siinä... 3.0 litraa filsun kanssa ja ilman sitä 2.8L.
Eli koska 3 litraa olin jo kaatanut, niin lopetin oikeaan hetkeen.
Mutta, mutta... Öljysilmä peittyy ölpästä? Nyt on jotain mätää...
Se selviää alla olevasta kuvasta. 


 
Jos kuva ei kerro mitään, niin tulkitaan sitä hieman.
Kuvassa on öljypohja (49034)
Ja kaksi öljyn poistotulppaa (92066)
Kun tässä on tottunut näihin nykyaikaisenpiin koneisiin, niin ei todellakaan tullut mieleen, että tässä masiinassa noita ölppätulppia on 2.
Kuten voi arvata, niin koneeseen jää jonkin verran öljyä, jos valuttaa vaan yhden kautta.
Eli tietämättömyyteni takia ylitäytin koneen öljyllä.
Ts. siksi prätkä vielä seisoo, kun ei ole kerennyt vaihtaa vieläkään uusia öljyjä koneeseen... Eli takaisin alkutilanteeseen? ...Ei aivan, suodatinta en enää vaihda.

3 kommenttia:

  1. Vaikka pitkään olen asiaa tutkinut, niin ei mun silmään ole osunut tuo toinen tulppa. Tosin mä en ole saanut nostettua tuota pyörää sen verran ylös, jotta vaivattomasti asian pystyisi tarkastamaan... (=lue: ettei tarvitsisi maata kylmällä lattialla, peläten pyörän putoavan niskaan nosturilta.)

    VastaaPoista
  2. Itseltä löytyi ilmansuodattimen vasemmalta puolen tarra jossa luki öljyn määrä filtterin kanssa 3litraa ilman 2.7litraa. Ja on kans stanssattu 3.7litraa öljyn täyttö reijän alapuolelle... Että mikähän niistä pitää paikkansa? :D

    VastaaPoista
  3. Vähän vanha vastaus. Unohda 3.7L 2 muuta ovat oikein.

    VastaaPoista